När samtalet tystnar faller tystnaden som en tung filt över världen. Eldens plötsliga knäppanden genljuder som hammarslag i era öron. Att börja tala eller ta itu med något som orsakar buller kräver en medveten ansträngning. Världen är kvävande tyst, stum som en död där ute i mörkret vilar till och med vinden i stillhet.
Så länge dagens vandring pågick ruvade tystnaden dold under de ljud som hör färden till trampet av fötter, knarret från bärselarnas remmar, klirrandet från kokkärlen. Men även då var omvärlden utan ljud, utan liv. Inte ens surret från insekter kunde höras. Irena påstår att hon under eftermiddagen såg en fågel passera norrut högt uppe på himlen; ni andra håller med, men mest för att lugna er själva.
Detta är norra Alberetor, på gränsen till det mörka. Trots att ni inte har hunnit långt från Korindas klippa är det ett ödeland, övergivet av människor såväl som av den vilda naturen. Det enda ni kan vänta er att möta här är det liv som vaknat på nytt. Någonstans ute i natten finns det; någonstans där ute, i mörkret, i tystnaden.
___________________
Äventyrspaket 4 innehåller två scenarion vars handling på olika sätt kan hänföras till det ambriska rikets allt allvarligare interna splittringar. Mörkret kallar utspelar sig i Det förlorade landet Alberetors norra gränstrakter, dit rollpersonerna anländer tillsammans med en lågättad ädling som söker bevisa sin ätts status. Det andra äventyret, Vedergällning, handlar initialt om sökandet efter en person som har försvunnit i staden Kurun, men visar sig snart involvera personer och skeenden som kan få allvarliga konsekvenser for relationen mellan davokarregionens folkgrupper. Självfallet har rollpersonerna en chans att påverka äventyrens utfall, givet att de lyckas övervinna alla utmaningar som står mellan dem och ett lyckligt slut.
__________________
Innehåll i korthet
- De två fullängdsäventyren Mörkret kallar och Vedergällning, vilka kommer att utsätta rollpersonerna för svåra prövningar.
- Det alberiska baroniet Sarli och staden Kurun som detaljerade äventyrslandskap.
- Ett tiotal platser och inrättningar där rollpersonerna kan äta, handla, övernatta, söka information eller besöka orternas dignitärer.
- Färgkartor över baroniet och staden.
- Fyra artefakter samt en serie nya eller alternativa regler, bland annat rörande Forcerad ritt och Det förmörkade landets faror.